"Sesungguhnya orang-orang yang sebenar-benarnya beriman hanyalah orang-orang yang percaya kepada Allah dan RasulNya, kemudian mereka (terus percaya dengan) tidak ragu-ragu lagi, serta mereka berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka pada jalan Allah; mereka itulah orang-orang yang benar (pengakuan imannya). " (Hujurat 49 : 15)

-bertanya dan terjawab-



kita bertanya : kenapa aku diuji?
Firman Allah, maksudnya : "apakah manusia itu mngira bahawa mereka dibiarkan sahaja mengatakan 'kami telah beriman' sedangkan mereka x diuji? dan sesngguhnya kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesugguhnya Allah mengetahui orang-orang yg benar, dan sesuggunhnya Dia mengetahui orang2 yang berdusta" (surah Al-Ankabut, 2-3)

kita bertanya : kenapa aku x dapat apa yang aku idam-idamkan?
Firman Allah, maksudnya : "boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu pula menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagi kamu. Allah mngetahui sedang kamu tidak mengetahui" (al-Baqarah, 216)

kita bertanya : knp ujian seberat ini?
Firman Allah, maksudnya : "Allah tidak membebani sesorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." (al-Baqarah, 286)

kita bertanya : kenapa kita rasa frust?
Firman Allah, maksudnya : "janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang2 yg plg tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman" (ali-Imran, 139)

kita bertanya : bgaimana aku perlu hadapinya?
Firman Allah, maksudnya : "dan mintalah pertolongan ( kpd Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang, sesgguhnya sembahyang itu amat berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk" (al-Baqarah, 45)

kita bertanya : kepada siapa aku berharap?
Firman Allah, maksudnya : "cukuplah Allah bagiku, tak ada tuhan selain daripada-Nya dan hanya kepada-Nya aku bertawakkal" (at-Taubah, 129)

kita bertanya: apa aku dapat dari semua ini?
Firman Allah, maksudnya : "sesugguhnya Allah telah membeli orrang-orang mukmin,diri dan harta mereka dengan memberikan mereka syurga" (at-Taubah, 111)

kita berkata : aku x tahan!!!
Firman Allah, maksudnya : "...dan janganlah kamu berputus asa drpd rahmat Allah. sesungguhnya tiada putus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yg kafir" (Yusuf, 12)

kita berkata : Sampai bila aku akan merana begini?
Firman Allah, maksudnya : "maka sesungguhnya bersama kesulitan itu ada kemudahan.sesugguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan" (al-Insyirah, 5-6)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...