"Sesungguhnya orang-orang yang sebenar-benarnya beriman hanyalah orang-orang yang percaya kepada Allah dan RasulNya, kemudian mereka (terus percaya dengan) tidak ragu-ragu lagi, serta mereka berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka pada jalan Allah; mereka itulah orang-orang yang benar (pengakuan imannya). " (Hujurat 49 : 15)

selamat ari rayer eid adha n slmt brcuti



Menyingkap semula sejarah melalui al-quran. Berikut adalah kisah penyembelihan dalam QS Ash Shaaffaat 37: 103-109

Ash-Shaaffaat:101 Maka Kami beri dia khabar gembira dengan seorang anak yang amat sabar [1284].



Ash-Shaaffaat:102 Maka tatkala anak itu sampai (pada umur sanggup) berusaha bersama-sama Ibrahim, Ibrahim berkata: “Hai anakku sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahwa aku menyembelihmu. Maka fikirkanlah apa pendapatmu!” Ia menjawab: “Hai bapakku, kerjakanlah apa yang diperintahkan kepadamu; insya Allah kamu akan mendapatiku termasuk orang-orang yang sabar”.



Ash-Shaaffaat:103 Tatkala keduanya telah berserah diri dan Ibrahim membaringkan anaknya atas pelipis(nya), (nyatalah kesabaran keduanya ).



Ash-Shaaffaat:104 Dan Kami panggillah dia: “Hai Ibrahim,



Ash-Shaaffaat:105 sesungguhnya kamu telah membenarkan mimpi itu [1285] sesungguhnya demikianlah Kami memberi balasan kepada orang-orang yang berbuat baik.



Ash-Shaaffaat:106 Sesungguhnya ini benar-benar suatu ujian yang nyata.



Ash-Shaaffaat:107 Dan Kami tebus anak itu dengan seekor sembelihan yang besar [1286].



Ash-Shaaffaat:108 Kami abadikan untuk Ibrahim itu (pujian yang baik) di kalangan orang-orang yang datang kemudian,



Ash-Shaaffaat:109 (yaitu)”Kesejahteraan dilimpahkan atas Ibrahim”.








.:.p/s: kpd sahabat2 berkorbanlah demi Islam untuk mencari redha-Nya. walau apa halanggan mendatang moga diri kalian terus istiqamah dan sentiasa berada dalam Islam dan jalan dakwah yang dipilih. selamt bercuti sementara...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...